Výkonnosť dodávateľského reťazca
Výkonnosť dodávateľského reťazca

Päť otázok, ktoré si treba položiť pred spustením e-commerce predaja

Niektoré značky stavili svoju stratégiu najmä na predajnú taktiku – „vyskúšaj, vráť“.

Na stránke June 7, 2022

Mnohé spoločnosti sa pokúšajú o rozvoj podnikania Direct To Consumer (D2C). Niektoré D2C spoločnosti sa môžu stať primárnou platformou rastu pre určité značky, ale vytvorenie týchto nových kanálov bude pre niektoré firmy jednoduchšie ako pre iné, v závislosti od ich histórie a skúsenosťami s priamym predajom alebo ich atraktívnosťou značky.

Pozrieme sa na zásadné otázky, ktoré by ste si mali klásť z hľadiska logistiky, pokiaľ chcete byť agilní a presunúť svoj predaj do online sveta.

1. Ako mám usporiadať svoje kapacity?

Pri skladovaní, priestor sú peniaze, takže musíte zvážiť, ako vyťažiť plniace procesy. Mohli by fungovať užšie uličky a AGV, aj keď stojí za to preštudovať si, či tento spôsob vysokej investície najlepšie vyhovuje individuálnym potrebám.

Ďalšou kľúčovou úvahou je použitie toho istého skladu na držanie oboch „vonkajších“ objednávok – do obchodov a online objednávok jednotlivým spotrebiteľom. To si vyžaduje vhodný softvér na efektívne a transparentné riadenie duálneho toku. Prostredníctvom tohto softvéru by vám váš poskytovateľ mal byť tiež schopný poradiť, ktoré produkty sa pohybujú rýchlejšie a ktoré pomalšie, kedy by ste mohli spustiť špeciálne ponuky, akcie alebo napríklad zachytiť včas, že pri niektorých potravinách čoskoro uplynie dátum spotreby.

Dropshipment, keď váš dodávateľ doručuje priamo k zákazníkovi, ponúka výhodu, že sa nezaberá miesto vo vašom sklade. V prípade ťažkých a objemných predmetov, ktoré sa neprenášajú ľahko (napríklad biliardové stoly, dvojité chladničky alebo záhradné hojdačky), môže byť toto vhodné riešenie. Môže to však znamenať aj to, že jedna objednávka bude rozdelená na niekoľko dodávok z viacerých zdrojov, čo má za následok rôzne dátumy dodania pre zákazníka a mimochodom aj vyššiu uhlíkovú stopu. Dodávaním tovaru cez subdodávateľa taktiež nemáte kontrolu nad procesom dodania a ani nad vlastným imidžom značky.

2.  Aké rýchle by malo byť moje doručenie?

Vysoká úroveň odozvy a agilnosť sú kľúčovými rozhodujúcimi prvkami pre online nakupujúcich a pre vás to znamená rýchlejšie plnenie a rýchlejšie doručenie. To znamená balansovanie medzi nákladmi, uhlíkovou stopou a zdrojmi. Mali by ste nakonfigurovať svoje procesy plnenia s čo najneskorším možným časom uzávierky v daný deň, aby si zákazníci mohli objednať neskoro, no napriek tomu im bol požadovaný produkt doručený nasledujúci deň.

Pokiaľ ide o doručenie, zatiaľ čo štandardne sa doručuje do 24 alebo 48 hodín, niektoré značky odolávajú tomuto tlaku a vkladajú svoje úsilie do iných priorít. „Firmy, ktoré vyzdvihujú udržateľnosť medzi svojimi kľúčovými predajnými hodnotami sa nemusia nevyhnutne snažiť skrátiť dodacie lehoty za každú cenu,“ hovorí Corinne Etienne, riaditeľka kľúčových zákazníkov v FM Logistic a špecialistka na elektronický obchod. “V súčasnosti mnohí zákazníci uprednostňujú environmentálne hľadiská a pohodlie pred rýchlosťou.”

3. Koľko si mám účtovať za doručenie?

Všeobecne sa hovorí, že pokiaľ má zákazník platiť za doručenie navyše k svojej objednávke, odradí ho to od nákupu. Avšak, nemusí to byť úplne pravda. Zákazník si je plne vedomý toho, že za to platí, či už je to vo vašej marži alebo na samostatnom riadku vo faktúre, ktorú dostane. V niektorých odvetviach, napríklad vo víne, je štandardné účtovať doručenie za fľašu alebo obal. Všímajte si, ako to robia ostatní, ale nečakajte, že to bude kľúčový rozdiel.

Najdôležitejším aspektom je však ponúkať bezplatné a pohodlné vrátenie tovaru. Niektoré značky stavili svoju stratégiu najmä na predajnú taktiku – „vyskúšaj, vráť“. „Vrátenie zdarma poskytuje zákazníkovi istotu pri nákupe, pretože vie, že ak si to rozmyslí, nebude mať problém s vrátením. Zároveň to však ukazuje na fakt, že ste si dostatočne istí kvalitou svojho produktu a že neočakávate, že sa vám vráti,“ vysvetľuje Corinne.

4. Ako mám spravovať vrátenie/reverznú logistiku?

V závislosti od kategórie vášho produktu a vzoru spotrebiteľského správania môže byť miera vrátenia mimoriadne vysoká. Na niektorých trhoch boli zaznamenané hodnoty 30 %, zatiaľ čo vo Francúzsku môže priemerná značka elektronického obchodu očakávať 9 % vratiek. Keďže je však manipulácia s vráteným tovarom nákladná, je dôležité nájsť spôsob, ako ich spravovať spoločne, aby sa znížili jednotkové náklady. „Kľúčovým cieľom je dostať vrátený tovar späť do predaja čo najskôr, inak nemá žiadnu hodnotu,“ hovorí Corinne. To znamená urýchlenie vrátenia dodávok a zamestnávanie ľudí, ktorí sa venujú rekonštrukcii výrobkov, aby boli opäť ako nové pred ich vrátením do regálov. Na toto by malo byť vyhradené špeciálne miesto vo vašom sklade, aby sa skrátil čas doručenia balíka na policu.

5. Kto mi toto všetko pomôže urobiť?

Výber poskytovateľa logistiky je rozhodujúcim faktorom úspechu vášho prechodu do D2C. No nemusí platiť, že so špecializovaným e-commerce 3PL získate tie najlepšie služby. „Multiklientské a multisektorové stránky ponúknu najlepšiu agilitu pri plnení objednávok,“ hovorí Corinne. „Ak zariadenia riadia dodávky do obchodov (vonkajšie) aj jednotlivé objednávky e-commerce, sezónnosť pre každý kanál je iná a zdroje sa budú môcť medzi nimi plynulo pohybovať.“ Predchádza sa tak personálnym problémom, ktoré sa často vyskytujú práve v týždňoch pred Vianocami v mnohých skladoch elektronického obchodu.

Skúsený partner vám tiež pomôže navrhnúť ponuku, ktorá sa líši od toho, čo môžu ľudia nájsť v obchode. „Máme konzultantov, ktorí našim klientom radia v otázkach co-packingu: vytvárať balíky produktov, ktoré sú jedinečné a zvyšujú priemerné výdavky – napríklad prečo nezabaliť značkové poháre a pivné tácky k remeselným pivám?“ navrhuje Corinne. „Spoločnosť 3PL, podobne ako FM Logistic, má svoje miesto v dodávateľskom reťazci, aby zjednodušila proces spúšťania online predajného kanála pre tieto veľké FMCG firmy a zbavila ich bremena. V konečnom dôsledku je naším cieľom ukázať im, že elektronický obchod má každý na dosah.“

Bol tento obsah zaujímavý, užitočný?