spotrebiteľské a trhové trendy
spotrebiteľské a trhové trendy

Môže sa stať Španielsko medzinárodnou logistickou veľmocou?

Od roku 2020 a vypuknutia pandémie COVID19, sa v oblasti medzinárodnej logistiky elektronický obchod exponenciálne rozrástol.

Na stránke November 2, 2022

Všetci, ktorí sme nemohli opustiť svoje domovy, sme na internete kupovali pod dnes známym názvom „príjemné nakupovanie“. Tento typ nákupov sa týka tovaru, ktorý nepatrí medzi základné potreby. Tieto nákupy sú produkty alebo služby, ktoré nás zaujímajú a požadujeme ich individuálne.

Z tohto dôvodu sa dodacie a prijímacie lehoty pre objednávky stávajú kratšími a kratšími. Ľudia požadujú rýchlejšie dodacie lehoty. V minulosti napríklad objednávky z Číny do Španielska trvali mesiac. Teraz sú často doručené do týždňa.

Podľa údajov od Observatory of Transport and Logistics v Španielsku sa v krajine nachádza asi 140-tisíc spoločností priamo spojených s logistickým sektorom. Vo vzťahu k týmto údajom je v sektore 1 milión pracovných miest a vlani sa prepravilo 2.000 miliónov ton tovaru, z toho 1.500 miliónov pripadá na vnútroštátnu prepravu.

Podľa údajov z rovnakého zdroja jazdí po cestách 35 miliónov vozidiel. Španielsko má 165 000 km ciest a veľmi dobrú železničnú sieť s dĺžkou        15 000 km. Spravuje tiež 46 letísk, 2 heliporty a 28 prístavných úradov. Tieto údaje sú ideálne na to, aby sa stalo medzinárodnou logistickou veľmocou.

Hlavné bariéry krajiny

Hlavným problémom Španielska sú administratívne prekážky a pomalosť rôznych postupov, ako sú colné formality. Aj Španielsko by malo pokračovať v investíciách do viac druhov dopravy, ktoré budú využívané pri preprave nákladu, keďže majú konsolidovanú a kvalitnú cestnú a železničnú sieť. „V rámci vízie FM Logistic považujeme Pyrenejský polostrov za logistickú jednotku, ktorá musí byť optimalizovaná vo všetkých svojich logistických prostriedkoch a infraštruktúrach. Z tohto dôvodu rozvíjame spojenia so všetkými logistickými uzlami globálneho dodávateľského reťazca od prístavov až po veľké mestá,“ hovorí Pablo Gómez, generálny riaditeľ FM Logistic Ibérica.

Na druhej strane má Španielsko dobrú geostrategickú polohu, pretože má priamy prístup a nachádza sa medzi ázijským a latinskoamerickým kontinentom. Ďalšou výhodou, ktorú má Španielsko je, že zdieľajú rovnaký jazyk s krajinami Latinskej Ameriky, čo ich približuje k ich kultúre a aktivite.

Podobne, pokiaľ ide o údaje o zamestnanosti, logistika v Španielsku stále prekvitá. Podľa najnovšieho Forum Employment Barometer z júna 2022 je do systému sociálneho zabezpečenia zaradených viac ako 7 000 ľudí na pracovných miestach súvisiacich s týmto sektorom. Čoraz viac a viac pribúda inštitútov a univerzít, ktoré ponúkajú kurzy a odborné školenia súvisiace s logistikou.

Investícia do inovácií s cieľom stať sa medzinárodnou logistickou silou

Ďalším dôležitým bodom, ktorý treba zdôrazniť medzi logistickými spoločnosťami, aby sa stali svetovou veľmocou v logistike, je vsadiť na dekarbonizáciu sektora. Je dôležité pokračovať v investíciách do inovácií, technológií a zelených palív, aby boli solídnou alternatívou k iným ponukám z iných krajín. Podobne je nevyhnutné dekarbonizovať logistiku poslednej míle. Každý deň je na svete viac ľudí: podľa najnovších údajov Svetovej banky sa blížime k obrovskému číslu 8 miliárd ľudí na celom svete. Musíme konať hneď, aby sme sa pokúsili obmedziť znečistenie, ktoré vypúšťame do životného prostredia a kontrolovať dramatický nárast teplôt, ktorý už zaznamenávame v každom kúte sveta.

V spoločnosti FM Logistic sme minulý rok zmenili našu obchodnú stratégiu na Supply Change, kde sme sa zaviazali k bez emisnej logistike a k tomu, aby sme do roku 2030 dosiahli vo všetkých našich aktivitách uhlíkovú neutralitu.

Bol tento obsah zaujímavý, užitočný?