Udržateľnosť
Udržateľnosť

Politika proti plytvaniu: reakcia hráčov dodávateľského reťazca

Pohľad do obehového hospodárstva v sektore logistiky.

Na stránke October 6, 2022

S cieľom dosiahnuť obehové hospodárstvo zákonodarcovia schvaľujú nariadenia na predchádzanie vzniku odpadu, a to aj pre nepotravinárske segmenty. Mnohé značky už začali konať z vlastnej iniciatívy, s pomocou špecializovaných organizácií na obehový systém a partnerov dodávateľského reťazca.

Zníženie množstva odpadu je jedným z cieľov akčného plánu EÚ pre obehové hospodárstvo, ktorý je sám osebe jedným zo stavebných kameňov Európskej Green Deal. Opatrenia proti plytvaniu zahŕňajú zákaz jednorazových plastov a kroky na optimalizáciu obalových materiálov a ich recyklovateľnosti.

Ďalším zameraním je opätovné použitie, opätovné využitie alebo recyklácia nepredaného tovaru. Ide o jeden z hlavných aspektov francúzskeho zákona AGEC[1], ktorý nadobudol účinnosť 1. januára 2022. Prostredníctvom tohto zákona by sa pred zničením mohla zachrániť veľká časť nepredaného nepotravinárskeho tovaru v odhadovanej výške 1,4 miliardy eur.

Vecný dar

Zákon AGEC určuje darovanie na charitu ako prioritný kanál pre nepredaný tovar. Naplnením svojich vlastných cieľov v oblasti CSR môžu spoločnosti poskytujúce nepeňažné dary využívať úľavu na dani z príjmov právnických osôb. Pre niektoré značky je darovanie prijateľnejšie aj ako výpredaj, ktorý považujú za škodlivý pre ich imidž.

V sektore luxusného tovaru a kozmetiky je udržateľnosť hlavným záujmom stratégií značky. Popredné domáce mená čelia nováčikom a start-upom, ktorých návrhy sa točia okolo zelených poverení. Okrem toho sa pri výbere investorov stávajú dôležitejšie kritériá ESG (environmentálne, sociálne, riadenie). V dôsledku toho oceňovanie spoločností na akciovom trhu čoraz viac závisí od akcií a záväzkov spoločností. „Tieto zásady už nie sú len ‚pekné mať‘,“ hovorí Alexandre de Beaupuy, riaditeľ vývoja v FM Logistics pre zdravie, krásu a luxusný tovar. “Firmy musia mať definovanú politiku udržateľnosti a ukázať, že plnia svoje sľuby.”

Jedna francúzska značka kozmetiky teda začala darovať nepredaný tovar neziskovým organizáciám – s pomocou FM Logistic – ešte predtým, ako vstúpil do platnosti AGEC. Darovaný tovar nesie rovnaké riziká ako tovar určený na maloobchod, to znamená, že musia platiť rovnaké záruky. To zahŕňa ich dokumentáciu, prepravu a sledovateľnosť. V prípade stiahnutia produktu z trhu musí byť možné kontaktovať charitatívnu organizáciu príjemcu rovnako ako maloobchod.

Protiodpadové riešenia na kľúč

V mnohých prípadoch sú tieto dary organizované s pomocou tretej strany, ktorá sa špecializuje na obehové hospodárstvo, ako je napríklad Phenix. „Tieto organizácie koordinujú dostupnosť nepredaných produktov a ich potenciálnych príjemcov, ako napríklad službu dohadzovania,“ hovorí Pénélope Laigo, riaditeľka pre trvalo udržateľný rozvoj (CSR) a QHSE v FM Logistic. „Odporučia vám vhodný odbyt pre tovar, ktorým môže byť v určitých prípadoch odpad na vykurovanie alebo recykláciu. A vykonávajú audity, aby zabezpečili, že produkty zodpovedajú popisu a sú plne sledovateľné.“ V tomto nastavení FM Logistic spolupracuje so značkou a Phenix, aby vytvorili riešenie na kľúč na likvidáciu tohto nepredaného nepotravinárskeho tovaru. V blízkosti Orleans skupina už tri roky organizuje darovanie nepredaného tovaru súkromnej značky jedného z popredných francúzskych maloobchodných reťazcov s kozmetikou a parfumami. „S našim klientom sme vypracovali kompletnú inventúru produktov tesne pred dátumom spotreby, ktoré sme následne mohli venovať charitatívnym organizáciám a domovom dôchodcov. Bol to vynikajúci prípad spoločnej výstavby medzi nami ako poskytovateľmi logistiky, maloobchodnou značkou a sprostredkovateľom tretej strany,“ hovorí Bertrand Reynard de Lagny, riaditeľ logistickej platformy FM pre depo Escrennes.

Proaktívna úloha pre logistiku

Poskytovatelia logistiky už zohrávajú aktívnu úlohu pri poskytovaní poradenstva svojim klientom v otázkach zásob. Vďaka upozorneniam na blížiaci sa dátum vypršania platnosti môžu odporučiť stratégie, ako zabrániť plytvaniu, vrátane priameho predaja online namiesto v obchode.

„Našou úlohou je proaktívne odporúčať našim klientom vhodné riešenia proti plytvaniu, aby sme im pomohli odlíšiť sa od konkurencie,“ dodáva Pénélope Laigo. „Existuje viacero iniciatív, ktoré možno zaviesť, aby boli čistejšie, znížili používanie plastov, boli ekologickejšie a udržateľnejšie ako predtým. Predchádzanie plytvaniu prostredníctvom darcovstva je v súlade s naším postojom prispievateľa k udržateľnejším dodávateľským reťazcom.“ V nadchádzajúcich rokoch sa bude viac spoločností snažiť dodržiavať predpisy vo viacerých krajinách. Problémy obehového hospodárstva a boja proti plytvaniu preto môžu ďalej narastať len vtedy, keď Európa prijíma zelenú budúcnosť.

Bol tento obsah zaujímavý, užitočný?